Undersøgelser af bro ved Hønnerupvej på Vestfyn viser behov for reparation

Ved støbningen af en bro til den nye jernbane over Vestfyn blev der opdaget skader i betonen. Undersøgelser viser, at selve konstruktionen er stærk nok, men overfladen skal udbedres. Derfor fjernes det yderste betonlag og genopbygges.
Ved støbningen af en bro til den kommende jernbane over Vestfyn blev der konstateret uregelmæssigheder i betonen på broens vægge, også kaldet vederlag, som blev støbt med SCC-beton. Det er en type beton, som normalt fordeler sig uden vibration og dermed gør arbejdet lettere og mere sikkert for støbefolkene. Det betyder, at støbefolkene ikke gå op og ned langs de høje vægge med stavvibratorer, som ellers er nødvendig for at komprimere traditionel beton.
Selvom metoden tidligere har vist sig at være effektiv, viste der sig ved afforskallingen tydelige støbeskel og områder med såkaldte ‘stenreder’, hvor stenene i betonen ligger blotlagt.
For at vurdere omfanget blev der i juni udtaget borekerner og gennemført laboratorieprøver. Resultaterne fra undersøgelserne viste, at betonen har den nødvendige trykstyrke, men også at støbeskaderne strækker sig 35 til 40 millimeter ind i overfladen.
Det betyder, at selve betonkonstruktionen er stærk nok, men at overfladelaget ikke lever op til de krav, der skal sikre broens holdbarhed mange år frem.
Overfladen spules væk
Entreprenøren og vejdirektoratet har i tæt samarbejde fastlagt en udbedringsløsning, hvor hele det yderste betonlag spules væk med en specialrobot, der arbejder med et konstant vandtryk på 2.500 bar. På den måde fjernes alt svækket beton. Efterfølgende opbygges væggene på ny med sprøjtebeton i én samlet, tæt overflade.
Afrensningen er stort set afsluttet i uge 38, og derefter begynder arbejdet med at reetablere overfladen.
– Når vi finder fejl, tager vi det alvorligt. Vi har gennemført omfattende undersøgelser, og vi har valgt en løsning, der sikrer både styrke og holdbarhed. På den måde kan vi stå inde for kvaliteten af det færdige anlæg, siger Janie Winther Ipsen, projektchef ved Vejdirektoratet.
Hønnerupvej forventes at blive åbnet i slutningen af januar 2026. Arbejdet med udbedringen vurderes ikke at få betydning for projektets samlede tidsplan.
Kommentarer